«Υγεία είναι η εξισορρόπηση της ζωής»- « Όλοι διαφορετικοί όλοι ίσοι»

 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η διαδικτυακή ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε από την Θηραϊκή Εταιρεία Επιστημών Γραμμάτων και Τεχνών με θέμα «Όλοι διαφορετικοί όλοι ίσοι». To αντικείμενο της ημερίδας ήταν η προσέγγιση της διαφορετικότητας, η εκπαίδευση και η ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στην κοινωνία μας.

Το θέμα της ημερίδας προσεγγίστηκε από ιατροβιολογική άποψη και στη συνέχεια παρουσιάστηκαν οι δομές που λειτουργούν στο νησί , για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τους γονείς , αναλύοντας το ρόλο τους και τις υπηρεσίες που προσφέρουν προκειμένου να επιτευχθεί η αυτονομία και  ένταξη των παιδιών στην κοινωνία.

 

Στην εισαγωγική τοποθέτηση της η Καλλιόπη Καραμολέγκου Παιδίατρος, MSC Δημόσιας Υγείας, επισήμανε πως η ανάπτυξη είναι μια συνεχής βιολογική ψυχική και κοινωνική πορεία με στόχο την απόκτηση τέτοιων ικανοτήτων οι οποίες είναι απαραίτητες για τη μετάβαση του ατόμου από την εξάρτηση στη αυτονομία και την ανεξαρτητοποίηση.

Η κ. Καραμολέγκου επισήμανε πως η ανάπτυξη του παιδιού αρχίζει από την σύλληψη και διαρκεί μέχρι το τέλος της ζωής του. Οι προϋποθέσεις όμως ξεκινούν πολύ πριν τη σύλληψη με παράγοντες που έχουν σχέση με τη γενετική και το περιβάλλον.

Μοιράστηκε με τους συμμετέχοντες και το κοινό, τις προϋποθέσεις για μια υγιή ανάπτυξη και τι μπορούμε να κάνουμε στα πλαίσια μιας καλής πρόληψης σαν γονείς και περιβάλλον.


Αναφέρθηκε στην σημαντικότητα της πλαστικότητας του εγκεφάλου, που μπορεί να αλλάξει το τελικό αποτέλεσμα.


Στις αναπτυξιακές διαταραχές, την συχνότητα τους και πως μπορεί να γίνει μια πρώτη προσέγγιση και διάγνωση  από τους παιδιάτρους. Αναφέρθηκε επίσης στην αντιμετώπιση και την πρώιμη παρέμβαση και τη σημαντικότητα της. Όπως επίσης και το πόσο καθοριστική είναι η διατροφή της μητέρας για την μετέπειτα ανάπτυξη του παιδιού.


Αναφέρθηκε στον προγεννητικό έλεγχο που γίνεται σήμερα για κάποια προγεννητικά προβλήματα προλαμβάνοντας περιστατικά τα οποία είναι πάρα πολύ δύσκολα επισημαίνοντας μια σειρά παραγόντων που είναι καθοριστικοί .

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την ανάπτυξη του παιδιού κατά την κύηση


Η υγεία της Μητέρας

Η υγεία της Μητέρας είναι καθοριστικός παράγοντας όπως επίσης και η οικογενειακή κατάσταση. Το στρες που καθορίζεται από κάποια οικονομική ανέχεια, από ψυχιατρικά νοσήματα, η χρήση ουσιών ή αλκοόλ αποτελούν προγεννητικούς παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν το μέλλον του παιδιού.

Τόνισε ωστόσο ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τα πάντα για να αλλάξουμε το περιβάλλον επισημαίνοντας, πως μπορεί η μητέρα να στοχεύει στο μέλλον της προσέχοντας κάποια πρακτικά θέματα.

 


Η διατροφή της Μητέρας

Αναπτύσσοντας κάποια πρακτικά θέματα που μπορεί να ακολουθήσει η μητέρα η Κ. Καραμολέγκου τόνισε πως η διατροφή της μητέρας καθορίζει τις νοητικές αλλαγές και λειτουργίες των απογόνων αναφέροντας χαρακτηριστικά πως είναι συγκλονιστικό αλλά είναι γεγονός.

 

Το στρες

Το στρες της μητέρας επηρεάζει το αμυντικό της σύστημα και στη συνέχεια αυτό επηρεάζει και δεν δεν βοηθάει στην φυσιολογική ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου. Αποτέλεσμα αυτού είναι το έμβρυο ως ενήλικας στη συνέχεια να έχει πάρα πολλές δυσκολίες σε σχέση με τη μνήμη και το συναίσθημα.

Ο Θυροειδής αδένας

Αποτελεί ένα σοβαρό παράγοντα και πρέπει να παρακολουθείται κάτι που ευτυχώς σήμερα προτείνεται από τους γυναικολόγους.

Το φυλλικό οξύ

Η καλή πρόσληψη του φυλλικού οξέος είναι καθοριστική καθώς μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο, με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα, εμφάνισης αυτισμού με την ευρεία έννοια και συγκεκριμένα ένα μήνα πριν τη σύλληψη και κατά τους δύο πρώτους μήνες της εγκυμοσύνης.

Οι λοιμώξεις

Προσοχή στις λοιμώξεις κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μια φλεγμονή στο σώμα της Μητέρας δημιουργεί φλεγμονώδη σήματα στον εγκέφαλο του εμβρύου, αυτό έχει επίπτωση και δημιουργεί σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά και νευροπαθολογική κατάσταση που αργότερα θα οδηγήσεις σε αναπτυξιακές δυσκολίες.

 

Η ατμοσφαιρική ρύπανση

Τα φυτοφάρμακα

Οι βιταμίνες

Η πρόσληψη βιταμινών βοηθά στην καλύτερη υγεία της μητέρας και κατά συνέπεια στην καλύτερη ανάπτυξη του εμβρύου.

Υγεία είναι η εξισορρόπηση της ζωής

H παιδίατρος Κ. Καραμολέγκου επισήμανε επίσης πως η Υγεία δεν είναι η έλλειψη νόσου. Υγεία είναι η εξισορρόπηση της ζωής. Για την υγεία και το φυσιολογικό υπάρχουν βιολογικά κριτήρια αλλά πρέπει να υπάρχει ένα πρόβλημα μια διαφορετικότητα όπως είναι και ο τίτλος της ημερίδας « όλοι διαφορετικοί όλοι ίσοι». Αυτό μπορεί να είναι στο πλαίσιο του φυσιολογικού με την έννοια ότι μπορεί να έχουμε ένα παιδί που μπορεί να είναι λειτουργικό παρότι μπορεί να είναι λίγο διαφορετικό και αυτό πρέπει να κρατήσουμε.

 

Ο ρόλος του Παιδιάτρου

Αναφέρθηκε επίσης στο σημαντικό ρόλο του παιδιάτρου ο οποίος είναι αρμόδιος να υποβάλλει το παιδί σε στοχευμένους αναπτυξιακούς ελέγχους.

 


Ο ρόλος του γονιού

Η σπουδαιότητα της ευαισθητοποίησης του γονιού έχει κυρίαρχο ρόλο. Η παρατήρηση είναι σημαντική και ο ρόλος του πολύτιμος και καθοριστικός.

Αναφέρθηκε στην συχνότητα των αναπτυξιακών διαταραχών και στο πόσο σημαντική είναι η πρώιμη παρέμβαση η οποία μπορεί να καθορίσει την εξέλιξη του παιδιού.

Το ρόλο του Κέντρου Κοινότητας Θήρας ανέλυσε η Βασιλική Γιαννακοπούλου, Κοινωνική Λειτουργός τονίζοντας πως σκοπός του κέντρου είναι να υποδεχθεί και να εξυπηρετήσει τις ευπαθείς ομάδες του νησιού , άτομα με ειδικές ανάγκες , μονογονεϊκές οικογένειες,  ανέργους κλπ. Επισημαίνοντας πως το κέντρο καλείται να στηρίξει τους γονείς παιδιών με ειδικές ανάγκες έχοντας συμβουλευτικό και καθοδηγητικό ρόλο.

Σε μια σχετικά καινούργια δομή στο νησί της Σαντορίνης στην οποία ανήκει στο ειδικό σχολείο Θήρας την ΕΔΕΑΥ Θήρας  αναφέρθηκε η Κατερίνα Ζάχου Κοινωνική Λειτουργός λέγοντας πρόκειται για μια Επιτροπή Διεπιστημονική Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης με αρμοδιότητες την εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των μαθητών και γενικότερα της σχολικής κοινότητας . Η ΕΔΕΑΥ υπάρχει σε κάθε σχολείο που υπάρχει τμήμα ένταξης. Το αντικείμενο του Κοινωνικού λειτουργού στη δομή είναι η πρόληψη και η αντιμετώπιση των κοινωνικών αναγκών και των οικονομικών, κοινωνικών, προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι οικογένειες τους και επηρεάζουν αρνητικά τη ζωή τους. Έχοντας ως σκοπό τις ίσες ευκαιρίες στη ζωή. Επίσης συνεργάζεται με τους γονείς και τους καθοδηγεί στο ΚΕΣΥ και τα διάφορα ιατροπαιδαγωγικά κέντρα.

 

Στους στους ψυχολόγους του κέντρου και το ρόλο τους αναφέρθηκε η  Ειρήνη Κονδύλη Ψυχολόγος στην ΕΔΕΑΥΘήρας αναφέροντας πως αξιολογεί τις ψυχολογικές ανάγκες των μαθητών εκτιμά το συναισθηματικό και το νοητικό προφίλ του κάθε μαθητή ξεχωριστά ενώ παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στον μαθητή και σε μέλη της οικογένειας του.

 


Στην παράλληλη στήριξη αναφέρθηκε ο Χρήστος Πούλιος, Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής , αναφερόμενος στον ρόλο του που απευθύνεται για μια συγκεκριμένη περίοδο στο μαθητή ή ολόκληρη την περίοδο της ζωής του ανάλογα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει εξαιτίας των νοητικών, γνωστικών, αισθητηριακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών που επηρεάζουν την σχολική ζωή. Τονίζοντας ότι το αποτέλεσμα στηρίζεται στην άψογη συνεργασία του εκπαιδευτικού της οικογένειας και του σχολείου μετά την αξιολόγηση που έχει προηγηθεί . Ο ειδικός παιδαγωγός σχεδιάζει και υλοποιεί ένα κοινό πρόγραμμα εκπαίδευσης για το μαθητή, με στόχο την εξέλιξη των γνωστικών, μαθησιακών, λειτουργιών και άλλων δεξιοτήτων με σκοπό τη μεγαλύτερη αυτονομία του και την αυτοεξυπηρέτηση του.

Στη σημαντικότητα της δομής του ειδικού σχολείου που διαθέτει το νησί αναφέρθηκε η Αναστασία Μάλλιου, Λογοθεραπεύτρια στο Ειδικό Σχολείο Θήρας. Τονίζοντας πως η συγκεκριμένη δομή μπορεί να στηρίξει τα παιδιά να έχουν μια πρόοδο σαφώς καλύτερη και την ενσωμάτωση τους στην κοινωνία. Η κοινωνία επισήμανε πρέπει να προσαρμοστεί και να προσαρμόσει αυτά τα παιδιά να είναι μέλη της κοινωνίας . Στόχος αυτής της κοινής πορείας που πρέπει να ισχύει είναι να κατακτήσουν την αυτονομία τους.

 

Μετά το ειδικό σχολείο τι ;

Στον ρόλο του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Θήρας αναφέρθηκε η Παναγιώτα Παπαδοπούλου Φιλόλογος στο ΕΕΕΕΚ Θήρας . Οι μαθητές που μπορούν να παρακολουθήσουν το ΕΕΕΕΚ μετά τα Δημοτικά σχολεία Γενικά ή Ειδικής αγωγής όπως επίσης και από την ηλικία των 16 χρονών κατά την πρώτη εγγραφή έως 23 και η διάρκεια εκπαίδευσης είναι 6 έτη.

Στόχος πέρα από τα γνωσιακά μαθήματα είναι να αναπτύξουν δεξιότητες με βάση τις ιδιαίτερες κλίσεις και τάσεις που έχουν και να έρθουν σε επαφή με την κοινωνία μέσα από διάφορα προγράμματα. Σημειώνοντας ότι είναι σημαντική η συμμετοχή των μαθητών και συνεργασία που αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς με στόχο την ανάπτυξη μιας αυτόνομης προσωπικότητας.

Στον ρόλο του Συλλόγου γονέων κηδεμόνων και φίλων παιδιών με ειδικές ανάγκες “Ηλιαχτίδα” αναφέρθηκε ο Χρήστος Πούλιος, Πρόεδρος του Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» ενημερώνοντας για την λειτουργία του από το 2017. Σκοπός του συλλόγου είναι να υλοποιήσει προγράμματα κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής,  μέτρων πρόληψης, διάγνωσης κλπ. Να στηρίζει τον ειδικό Δημοτικό σχολείο συμβάλλοντας στην ενίσχυση και ανανέωση του εκπαιδευτικού υλικού του ειδικού σχολείου όπως ήδη κάνει .

Ταυτόχρονα απηύθυνε κάλεσμα σε όλους γονείς και τους κατοίκους του νησιού να συμμετέχουν και να εγγραφούν στον σύλλογο καθώς η συμβολή όλων είναι απαραίτητη για την ενημέρωση τους και την ομαλή ένταξη των μαθητών στην τοπική κοινωνία.

Η ημερίδα της Θηραϊκής Εταιρείας Επιστημών Γραμμάτων και Τεχνών, έκλεισε με ερωτήματα όσων την παρακολουθούσαν στα οποία απάντησαν οι ομιλητές, οι εντυπώσεις που άφησε είναι εξαιρετικές σύμφωνα και με τα σχόλια όσων την παρακολούθησαν.