Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας: χωρίς απόφαση για το πλαφόν στο αέριο– Ποιά στάση κράτησε κάθε χώρα – Νέα συνάντηση τέλη Σεπτεμβρίου

Δεν κατέληξαν οι υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ε. σε μια συμφωνία για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό αέριο, μετά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου, ενώ εξουσιοδότησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει και άλλα πιθανά έκτακτα μέτρα, όπως ένα συνολικό πλαφόν σε όλο το εισαγόμενο φυσικό αέριο.

Παράλληλα οι υπουργοί ζήτησαν από τις Βρυξέλλες ένα προσχέδιο προτάσεων για την επιβολή ανώτατου ορίου στα έσοδα των εταιρειών που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από άλλες πηγές, πλην του φυσικού αερίου. Οι προτάσεις αυτές θα πρέπει να παραδοθούν μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου.

η Επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης των υπουργών.

“Θα πρέπει να συνεχίσουμε την εργασίας μας σε όλα τα μέτωπα”, ανέφερε η Επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης των υπουργών.

“Θα παρουσιάσουμε την επόμενη εβδομάδα ρηξικέλευθες προτάσεις για μια πρωτοφανή κατάσταση”, πρόσθεσε.

Σε δημοσιογραφική ερώτηση για το πλαφόν στο φυσικό αέριο ανέφερε ότι “τίποτα δεν είναι εκτός του τραπεζιού της συζήτησης”.

“Εξετάζουμε όμως και άλλους τρόπους να μειώσουμε τις τιμές, είναι πολύ σημαντικό να μειώσουμε τον ρωσικό εφοδιασμό με εναλλακτικές προμήθειες από αξιόπιστους εταίρους, είναι σημαντικό να διαφοροποιηθούμε, να συνάψουμε συμφωνίες με αξιόπιστους εταίρους”, ανέφερε.

Σημείωσε επιπλέον ότι η Ε.Ε. έχει προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο η Μόσχα να κόψει τελείως τις προμήθειες του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.

Παράλληλα, η Επίτροπος ανέφερε πως το επόμενο διάστημα πρόκειται να επισκεφτεί την Αλγερία, ώστε να συζητήσει για πρόσθετες ποσότητες αερίου στην Ευρώπη.

Κάποιες χώρες αντέδρασαν στην πρόταση για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό φυσικό αέριο λόγω των ανησυχιών για τα αντίποινα από τη Μόσχα, ανέφεραν νωρίτερα σήμερα διπλωματικές πηγές. Η Ρωσία έχει προειδοποιήσει ότι ένα τέτοιο μέτρο θα οδηγήσει στο πλήρες πάγωμα των ροών του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Με φόντο τις ανησυχίες αυτές, οι υπουργοί κατέληξαν ότι “χρειάζεται περαιτέρω δουλειά” για να δρομολογηθεί ένα τέτοιο μέτρο.

Οι υπουργοί ζήτησαν από τις Κομισιόν να καταλήξει και σε έκτακτα μέτρα για την παροχή ρευστότητας σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσουν τους κλυδωνισμούς στην ευρωπαϊκή αγορά. Νωρίτερα σήμερα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ ξεκαθάρισε ότι η κεντρική τράπεζα δεν είναι σε θέση να προσφέρει ρευστότητα σε εταιρείες ενέργειας.

“Σε αυτό το τρέχον, πολύ ασταθές περιβάλλον, είναι σημαντικό να τεθούν σε εφαρμογή δημοσιονομικά μέτρα για την παροχή ρευστότητας σε υγιείς επιχειρήσεις της αγοράς ενέργειας, ιδίως σε εταιρείες κοινής ωφέλειας”, είπε η Λαγκάρντ μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου, σήμερα στην Πράγα.

“Όσον αφορά την ΕΚΤ και τις εθνικές κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος, φυσικά είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε ρευστότητα στις τράπεζες, όχι σε εταιρείες ενέργειας”, πρόσθεσε.

 

Ποιά θέση έλαβε κάθε χώρα

 

Σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση, κατά τη σημερινή Σύνοδο Υπουργών Ενέργειας τα κράτη μέλη έλαβαν τις παρακάτω θέσεις στα θέματα που τέθηκαν:

  •  Σχετικά με το πλαφόν στο ρωσικό φυσικό αέριο, την πρόταση στήριξαν οι Γαλλία, Δανία, Ισπανία κι Ολλανδία, ενώ αντίθετες ήταν οι Αυστρία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Ιταλία, Ελλάδα και Λουξεμβούργο.

 

  •  Για το γενικό πλαφόν στο φυσικό αέριο την πρόταση στήριξαν οι Ιταλία, Ελλάδα, Βέλγιο, Ιρλανδία, Μάλτα, Κύπρος, Σουηδία, Κροατία, Ρουμανία, Πολωνία, Λουξεμβούργο, Λετονία, Λιθουανία, Βουλγαρία, Σλοβενία και Γερμανία (υπό προϋποθέσεις). Κανένα κράτος- μέλος δεν αντιτάχθηκε ρητά αλλά όλοι εστίασαν στην ανάγκη εξασφάλισης ασφάλειας εφοδιασμού και μη αύξησης της ζήτησης του φυσικού αερίου.

 

  • Την πρόταση για υποχρεωτική μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στήριξαν οι: Αυστρία, Γερμανία, Ολλανδία, Σλοβενία, Σλοβακία, Ιρλανδία, Σουηδία, Φινλανδία, Δανία ενώ αντίθετες ήταν οι Κύπρος και Μάλτα. Η Ελλάδα εξέφρασε επιφύλαξη.

 

  •  Την πρόταση για μηχανισμό ανάκτησης εσόδων στήριξαν οι: Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Γαλλία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Δανία, Ισπανία, Φινλανδία, Λουξεμβούργο, Πολωνία, Σλοβακία, Σουηδία ενώ αντίθετες ήταν οι Λιθουανία, Μάλτα, Ολλανδία και Λετονία. Η Επίτροπος Ενέργειας Simson επεσήμανε την καλή και ενδιαφέρουσα λειτουργία του ελληνικού μηχανισμού που μπορεί να αποτελέσει πρότυπο.

 

  • Την πρόταση για στήριξη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε προθεσμιακή αγορά στήριξαν Βέλγιο, Γαλλία, Σλοβακία, Ιρλανδία, Ισπανία, Σουηδία, Δανία, Κύπρος, Φινλανδία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβενία ενώ το Λουξεμβούργο συνέστησε προσοχή

 

  • Αλλαγές στο ETS στήριξαν οι Εσθονία, Πολωνία και Ουγγαρία, ενώ αντίθετες ήταν οι Γερμανία, Ισπανία, Ιρλανδία, Ολλανδία, Σουηδία και Δανία.

 

  •  Τέλος την πρόταση για φορολόγηση των υπερβολικών κερδών των εταιρειών ορυκτών καυσίμων στήριξαν Ελλάδα, Γερμανία, Ισπανία ενώ αντίθετη ήταν η Σλοβακία.

 

“Η Γερμανία δεν υποστηρίζει την επιβολή ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό φυσικό αέριο, διότι ορισμένες χώρες εξακολουθούν να εξαρτώνται από τις προμήθειες αυτές”, δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Robert Habeck σε δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες, προσθέτοντας: “Αυτές οι χώρες εξακολουθούν να έχουν εξαρτήσεις που τις αναγκάζουν να χρησιμοποιούν αυτό το αέριο. Θα ήταν λοιπόν ακατάλληλο να πούμε ότι η Γερμανία ζητά πάντα κατανόηση, αλλά άλλα κράτη δεν παίρνουν καμία”.

Τουλάχιστον 10 κράτη-μέλη τίθενται ενάντια στην επιβολή πλαφόν στο ρωσικό αέριο που προτείνει η Κομισιόν, σύμφωνα με πληροφορίες της Financial Times.

Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται η Ελλάδα, η Πολωνία και η Ιταλία, ενώ το γεγονός ότι δεν υπάρχει ομοφωνία σημαίνει ότι δεν αναμένεται να ληφθεί απόφαση άμεσα στο σημερινό συμβούλιο των υπουργών ενέργειας.

“Οι Ρώσοι μάλλον θα αντιδράσουν σε μια τέτοια απόφαση”, δήλωσε ο Νίκος Τσάφος, ενεργειακός σύμβουλος του Έλληνα πρωθυπουργού. “Η Ευρώπη πρέπει να έχει μια δυνατή φωνή και να επιβάλει μια λογική τιμή”, σχολίασε ο Ιταλός υπουργός ενέργειας, Ρομπέρτο Τσινγκολάνι, ο οποίος προτιμά ένα ενιαίο πλαφόν σε όλες τις εισαγωγές αερίου.

Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δήλωσαν στην εφημερίδα ότι η επιβολή πλαφόν στο ρωσικό αέριο θα απαιτούσε ομοφωνία από τα 27 κράτη-μέλη διότι θα αντιμετωπιζόταν ως κύρωση ολόκληρης της Ε.Ε., ενώ ένα ενιαίο πλαφόν σε όλες τις εισαγωγές θα περνούσε με ειδική πλειοψηφία.

Νωρίτερα, το energypress έγραφε:

Κατά της πρότασης για πλαφόν στο ρωσικό αέριο, στηρίζοντας, έστω με αστερίσκους, την επιβολή πλαφόν στα «ουρανοκατέβατα κέρδη» των ηλεκτροπαραγωγών και κρατώντας γενικότερα μικρό καλάθι για την επιτευξη προσεχώς μιας συμφωνίας, φαίνεται ότι προσέρχονται στο σημερινό συμβούλιο οι περισσότεροι από τους 27 υπουργούς Ενέργειας.

Από τις προτάσεις της Κομισιόν, η μόνη που συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες να προχωρήσει είναι αυτή για πλαφόν στα έσοδα των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, πλην του αέριου, μια παραλλαγή του εφαρμοζόμενου ελληνικού μηχανισμού. Αν το σενάριο επαληθευτεί, θα την ανακοινώσει η Φον Ντερ Λάιεν στις 24 Σεπτεμβρίου.

Αλλά ακόμη και εδώ δεν λείπουν οι αστερίσκοι, με εκθέσεις όπως η χθεσινή της BofA να χαρακτηρίζει τη διαρροή για πλαφόν των 200 ευρώ/ MWh, «πολύ καλό για να είναι αληθινό», όταν για παράδειγμα στην Γερμανία, η τρέχουσα τιμή χονδρικής κινείται πάνω από τα 500 ευρώ.

Μια πρώτη εικόνα για το κλίμα που επικρατεί εσωτερικά στην Ευρώπη δόθηκε χθες. Ενα μπαράζ δημοσιευμάτων για τις αντιρρήσεις πολλών κυβερνήσεων, μεταξύ των οποίων και της Αθήνας, για το πλαφόν στο ρωσικό αέριο, έστειλε σαφές μήνυμα για το τι θα επακολουθήσει σήμερα. Καμία χώρα δεν θέλει να επισπεύσει τα ρωσικά αντίποινα.

«Ενα πλαφόν στο ρωσικό αέριο θα είχε αξία και θα έριχνε τη χονδρεμπορική τιμή στην οποία εισάγει η Ευρώπη, υπό την προϋπόθεση ότι η Μόσχα δεν θα κλείσει εντελώς τις στρόφιγγες. Τι νόημα θα έχει το πλαφόν εάν διακοπούν πλήρως οι ρωσικές ροές;», σύμφωνα με συνομιλητή μας.

Το σημερινό Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας δεν πρόκειται να λάβει αποφάσεις. Κάθε ένας από τους 27 υπουργούς θα καταθέσει τις δικές του προτάσεις, με την ελπίδα να υπάρξει σύγκλιση απόψεων και κάποια συμφωνία σε επόμενη φάση, μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου.

Σχετικά με την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό αέριο, η Γερμανία θα δηλώσει «επιφυλακτική», ενώ μια ομάδα χωρών, όπως Ελλάδα, Πολωνία, Ιταλία και άλλες, θα ζητήσουν από τη Κομισιόν παρεμβάσεις στο θέμα του TTF και ένα νέο αντιπροσωπευτικό ευρωπαϊκό benchmark φυσικού αερίου. Κατά της επιβολής πλαφόν στο ρωσικό αέριο, αλλά για διαφορετικούς λόγους, θα ταχθεί η Ουγγαρία, ο στενότερος σύμμαχος της Μόσχας, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Σλοβακία.

Το ευρύτερο πάντως κλίμα δεν προδιαθέτει ότι είμαστε κοντά σε κάποια σύγκλιση απόψεων, ικανή να οδηγήσει τους 27 σε συμφωνία, γύρω από τα πιο «δύσκολα» μέτρα που προτείνει η Κομισιόν. Οσο για τα πιο «εύκολα» (ενίσχυση ρευστότητας για τους ενεργειακούς παρόχους, εξοικονόμηση ενέργειας), η σύγκλιση απόψεων θεωρείται δεδομένη. Για παράδειγμα, όλα τα κράτη -μέλη φαίνεται να συμφωνούν με τη πρόταση της Κομισιόν για παροχή πιστώσεων στις εταιρείες κοινής ωφελείας, ώστε να αποφευχθούν χρεοκοπίες.

Τα μέτρα που έχει ήδη ανακοινώσει η Φον Ντερ Λάιεν καταγράφονται αναλυτικά, με επιπλέον τεκμηρίωση, σε κοινοτικό non paper, που έχει στην διάθεσή του, το Energypress.

Πλαφόν στα «υπερέσοδα» των ηλεκτροπαραγωγών

 

Η πρόταση αφορά ένα ευρωπαϊκό πλαφόν τιμής για τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρισμού φθηνότερες από εκείνες που καθορίζουν την Οριακή Τιμή (δηλαδή του φυσικού αερίου). Σύμφωνα με το κοινοτικό έγγραφο, αυτές οι τεχνολογίες απέφεραν απροσδόκητα υψηλά κέρδη στους παραγωγούς, καθώς αμείβονται στην Οριακή Τιμή, όταν το λειτουργικό τους κόστος είναι χαμηλό. Το ανώτατο όριο θα τεθεί, διασφαλίζοντας την κάλυψη του κόστους για τις ΑΠΕ και τις μονάδες άνθρακα. Το τίμημα θα καθοριστεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζει πως παραμένουν επαρκή επενδυτικά κίνητρα.

Τα επιπλέον έσοδα θα καταλήγουν σε ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις εκτεθειμένες στην κρίση. Το έγγραφο αναφέρεται μόνο σε ευάλωτα νοικοκυριά, όχι σε όλα ανεξαιρέτως, όπως συβαίνει σήμερα στην Ελλάδα, δείγμα ίσως των αλλαγών που έρχονται.

«Η διαφορά μεταξύ του πλαφόν και της τιμής της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα δημιουργήσει επιπλέον οικονομικά έσοδα. Αυτά θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη των καταναλωτών που έχουν ανάγκη, τόσο των νοικοκυριών όσο και των επιχειρήσεων, και για να βοηθήσουν τον ενεργειακό μετασχηματισμό», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Το έγγραφο μιλά για στοχευμένη στήριξη σε καταναλωτές και εταιρείες, σε συμμόρφωση με το πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων, προκειμένου να αποφευχθούν στρεβλώσεις.

«Τα έσοδα θα χρησιμοποιούνται για μείωση των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας στα ευάλωτα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις με προϋποθέσεις μείωσης της ζήτησης», όπως αναφέρεται.

Το μέτρο θα καθιερώσει μια ενιαία ανώτατη αμοιβή σε επίπεδο ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα μπορούν να συνεχίζουν να εφαρμόζουν τα υφιστάμενα εθνικά μέτρα ή και να θεσπίσουν ακόμη πιο αυστηρά από τα προτεινόμενα.

 

Πλαφόν στο ρωσικό αέριο – Οχι στον TTF

 

Στο επίμαχο θέμα, το έγγραφο εξηγεί γιατί δεν πρέπει να μπει ανώτατο όριο τιμής στο LNG, (υπονοώντας στην ουσία να μη γίνει παρέμβαση στον δείκτη TTF), αλλά μόνο στο ρωσικό αέριο.

«Η επιβολή ενός αυστηρού ανώτατου ορίου τιμών για το LNG ενέχει κινδύνους για την ασφάλεια του εφοδιασμού, εκτρέποντας τις παραδόσεις σε άλλες περιοχές», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Στον αντίποδα, η επιβολή πλαφόν στο ρωσικό αέριο, υπό τις παρούσες συνθήκες, αύξησης των πηγών διαφοροποίησης και με τις ευρωπαϊκές αποθήκες στο 80%, δύο μήνες νωρίτερα του στόχου, είναι πλέον εφικτή.

«Η μειωμένη έκθεσή μας (της ΕΕ) στο ρωσικό αέριο, καθιστά την επιβολή ανώτατου ορίου τιμής για τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών πιο εφικτή επιλογή. Είναι επίσης επιτακτική ανάγκη, καθώς οι εξαιρετικά υψηλές τιμές αερίου, έχουν επιτρέψει στη Ρωσία να διατηρήσει τα έσοδα, παρά τις σκόπιμες μειώσεις των ποσοτήτων. Το ρωσικό αέριο μέσω αγωγών δεν μπορεί εύκολα να εκτραπεί σε τρίτες χώρες. Ένα ανώτατο όριο τιμής για το φυσικό αέριο μέσω ρωσικών αγωγών θα επέτρεπε την αγορά τέτοιου αερίου, εφόσον η τιμή δεν υπερβαίνει ένα προκαθορισμένο όριο. Το ανώτατο όριο τιμής θα ισχύει από τη στιγμή της εισαγωγής του αερίου στην ΕΕ, αφήνοντας ανεπηρέαστη τη διαμόρφωση της τιμής για την πώληση αερίου στην εσωτερική αγορά», αναφέρει το έγγραφο.

Δεν παραλείπει να επισημάνει πάντως τον κίνδυνο από ρωσικά αντίποινα, ωστόσο τονίζει ότι η ΕΕ είναι πιο θωρακισμένη απ’ ότι στο πρόσφατο παρελθόν. «Το μέτρο μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί από τη Ρωσία για να δικαιολογήσει περαιτέρω διακοπές στο πλαίσιο των υφιστάμενων συμβάσεων. Χάρη στη διαφοροποίηση, την εξοικονόμηση και την αποθήκευση, η ΕΕ είναι πλέον καλύτερα προετοιμασμένη γι’ αυτό το σενάριο».

 

Έξυπνη εξοικονόμηση ρεύματος

 

Στο μέτωπο της μείωσης της κατανάλωσης σε ώρες αιχμής, η Κομισιόν θα θέσει δεσμευτικούς στόχους για όλα τα κράτη μέλη. Τα κράτη μέλη θα προσδιορίσουν τα εργαλεία για την επίτευξή των στόχων. Τέτοιο είναι για παράδειγμα οι δημοπρασίες για συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών (π.χ. βιομηχανικοί καταναλωτές) οι οποίοι θα υποβάλλουν προσφορές για το ποσό της οικονομικής αποζημίωσης που απαιτείται για να μειώσουν την κατανάλωση. «Μια μείωση της ζήτησης μέσω τέτοιων διαγωνισμών έχει κόστος για τους εθνικούς προϋπολογισμούς, καθώς απαιτεί αποζημίωση, η οποία θα χρηματοδοτείται με έσοδα που παράγονται μέσω άλλων μέτρων του πακέτου», όπως αναφέρεται.

Αναφορικά με τη συνολική μείωση της κατανάλωσης, εναπόκειται στα κράτη μέλη να προσδιορίσουν τα καλύτερα εργαλεία για την επιτευξη του σκοπού. Τα μέτρα θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους καταναλωτές που δεν έχουν εγκαταστήσει έξυπνους μετρητές και επομένως δεν μπορούν να αντιδράσουν ειδικά στις αιχμές.

Εισφορά αλληλεγγύης στον κλάδο ορυκτών καυσίμων

Τέταρτο μέτρο, η επιβολή φόρου στον κλάδο των ορυκτών καυσίμων. Αφορά τα εξαιρετικά μεγάλα κέρδη των εταιρειών του κλάδου και την επιβολή σε αυτές μιας εισφοράς αλληλεγγύης. Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε όλες τις εταιρείες πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα. Ο σχεδιασμός επιβολής του εν λόγω φόρου είναι απλός. Αρκεί να χρησιμοποιηθούν ως βάση τα κέρδη προ φόρων των εταιρειών. Τα έσοδα από την εισφορά θα χρηματοδοτούν τη μείωση των λογαριασμών ενέργειας για ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις ή και για την υποστήριξη μιας ταχύτερης μετάβασης στην πράσινη ενέργεια. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει υποστήριξη σε εταιρείες, ιδίως σε τομείς εντάσεως ενέργειας, όπως για παράδειγμα τα λιπάσματα. Ένα μέρος των παραγόμενων εσόδων θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί για χρηματοδότηση εθνικών σχεδίων REPowerEU.

 

Ενίσχυση ρευστότητας για τους ενεργειακούς παρόχους

 

Πέμπτο και τελευταίο μέτρο, αφορά τη στήριξη των παρόχων ενέργειας για να αντιμετωπίσουν την αστάθεια των αγορών. Απαιτείται να βρίσκουν, προκειμένου να συνεχίσουν τη δράση τους, πολύ μεγάλα ποσά κεφαλαίων. Η ανησυχία για χρεοκοπίες στον κλάδο, έντονη.

Στο έγγραφο επισημαίνεται ότι αρκετές ενεργειακές εταιρείες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη χρηματοδότηση των margin calls λόγω έλλειψης μετρητών και ορισμένες από αυτές έχουν ζητήσει κρατικές ενισχύσεις από τις κυβερνήσεις τους. Η Κομισιόν πρόκειται να συνεργαστεί με τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές, προκειμένου να διερευνήσει τρόπους που θα επιτρέψουν στις ενεργειακές εταιρείες να βρουν εξασφαλίσεις (collateral) για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Ταυτόχρονα, όπου απαιτείται κρατική στήριξη, η ΕΕ θα ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες έρευνα για να συζητήσει τις απόψεις των κρατών μελών πάνω σε πιθανές αλλαγές στο σημερινό πλαίσιο. Τέτοια θα μπορούσε να είναι η παράταση του προσωρινού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις για την αντιμετώπιση κρίσεων.