Προβλήματα στον Πειραιά. «Οι προμηθευτές αναζητούν νέες πύλες εισόδου για την εισαγωγή προϊόντων στην ΕΕ»

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν στην Πολιτεία τα σωματεία οδικών μεταφορών για την κατάσταση που επικρατεί στον λιμένα Πειραιά. Μπαράζ επιστολών από τους εμπλεκόμενους φορείς στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγελθεί.

Συγκεκριμένα με επιστολή τους στον υπουργό Ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εταιρειών Εθνικών & Διεθνών Οδικών Μεταφορών (ΠΣΟΕΕΜ), το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ) και ο Σύλλογος Ιδιοκτητών Φορτηγών Αυτ/των Ελευθέρας Ζώνης Πειραιά & Τελωνείων (ΣΙΦΑΕΖΠκΤ).

«Αρχικά εκφράζουμε τις ειλικρινείς ευχές μας για ταχεία ανάρρωση στον άτυχο εργαζόμενο, ο οποίος μόλις εχθές υπέστη τραυματισμό κατά την άσκηση των καθηκόντων του καθώς και την ειλικρινή μας συμπάθεια και συμπαράσταση στους οικείους του.

Κατά τ’ ἀλλα, όπως καλώς γνωρίζετε, ήδη από τις αρχές του έτους κι ενόψει των διαπραγματεύσεων με την διοίκηση της DPORT A.E. για την βελτίωση της Συμβάσεως Εργασίας, η ‘Ενωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες του Πειραιά (ΕΝΕΔΕΠ), ένα εκ των Σωματείων τα οποία εκπροσωπούν τους εργαζομένους στον σταθμό φορτοεκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, έχει προβεί σε σειρά απεργιακών κινητοποιήσεων, οι οποίες έχουν κλιμακωθεί ήδη από τις αρχές Απριλίου.

Αρχικά, ως ένωση επαγγελματιών, τονίζουμε ότι τηρούμε σεβασμό απέναντι στα νόμιμα δικαιώματα κάθε εργαζομένου και ειδικά των εργαζομένων στην διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων, με τους οποίους ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή κι αναγνωρίζουμε τα δύσκολα καθήκοντα τα οποία αποτελούν αντικείμενο της εργασίας τους.

Περαιτέρω, τυγχάνει αυτονόητο, συνταγματικώς και νομικώς κατοχυρωμένο κι αναφαίρετο, το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία.

Όταν ωστόσο αυτό το δικαίωμα, ασκείται καταχρηστικώς, τότε, δυστυχώς, έτεροι εργαζόμενοι κι επαγγελματίες οδηγούνται στην ανεργία και την απαξίωση.

Ειδικότερα, είναι γεγονός, ότι τις τελευταίες είκοσι ημέρες, ο συγκεκριμένος λιμένας ο οποίος αποτελεί πύλη εισόδου εμπορευμάτων όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη γενικότερα, ουσιαστικά δεν λειτουργεί.

Η δημιουργηθείσα κατάσταση έχει καταστεί πολλαπλώς εκρηκτική όχι μόνον για τα μέλη της Ενώσεώς μας, τα οποἰα πολύ σύντομα θα αναγκαστούν να προβούν σε μειώσεις προσωπικού ή ακόμη και σε αναστολή των εργασιών τους, αλλά και για το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τραγικές συνέπειες για τον καταναλωτή αλλά και την Εθνική Οικονομία, η οποία ήδη πλήττεται από πληθώρα παραγόντων.

Εξάλλου, τα πρώτα ανησυχητικά μηνύματα ήδη έρχονται από το εξωτερικό, καθώς η αξιοπιστία του λιμένος Πειραιώς έχει ήδη κλονιστεί σοβαρά, ενώ πληθώρα προμηθευτών αναζητεί πλέον νέες πύλες εισόδου για την εισαγωγή των προϊόντων τους στην Ευρωπαϊκή αγορά. Εν ολίγοις, η εξακολούθηση της συγκεκριμένης κατάστασης, μπορεί να έχει άσχημη κατάληξη για όλους μας.

Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να επιδείξουν την αναγκαία κοινωνική ευθύνη και να αντιληφθούν την σοβαρότητα των διεθνών κι εγχώριων συνθηκών και να συμπεριφερθούν με αίσθημα κοινωνικού σεβασμού κι όχι εγωκεντρικής συμφεροντολογίας.

Καλούμε τέλος την ίδια την πολιτεία να αναλάβει τον συντονισμό για την επίλυση της έκρυθμης αυτής κατάστασης, προκειμένου να μην έρθει αντιμέτωπη με την οικονομική καταστροφή ενός από τους πλέον ακμάζοντες πυλώνες της εγχώριας οικονομίας.».

H Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων έχουν θέσει θέματα ασφάλειας και υγιεινής και ζητούν τη λήψη μέτρων μέτρων μετά το χθεσινό εργατικό ατύχημα στο οποίο 38χρονος λιμενεργάτης έπεσε από ύψος τεσσάρων μέτρων στο κατάστρωμα πλοίου.

Επίσης ζητούν να ενταχθούν όλοι οι εργαζόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα, να υπογραφεί Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που να συμπεριλαμβάνει τις προσαυξήσεις των νυχτερινών, αργιών και Σαββατοκύριακων και όλοι οι εργαζόμενοι να γίνουν πλήρους απασχόλησης.

 

Επ’ αόριστον απεργιακές κινητοποιήσεις στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο εμπορικό λιμάνι του Περαιά

 

Απόψε η Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων έλαβε νέα απόφαση  για επ’ αόριστον απεργιακές κινητοποιήσεις στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά. Το υπουργείο Ναυτιλίας Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοίνωσε ότι καλεί σε συνάντηση την Δευτέρα 2 Μαΐου στις 17.00 τους εκπροσώπους της ΣΕΠ-Cosco τη D Ports, τα σωματεία των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά καθώς και φορέων άμεσα εμπλεκομένων. Για την  πραγματοποίηση της συνάντησης προϋπόθεση είναι  η ομαλή λειτουργία των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού.

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα το πρωί το Πρωτοδικείο Πειραιώς  έκρινε παράνομη και καταχρηστική την απεργία διαρκείας που προκήρυξε η Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, καθώς  η ΣΕΠ-Cosco και η D Ports κατέθεσαν αίτηση ασφαλιστικών μέτρων.

Η εφοδιαστική αλυσίδα, η εθνική εξαγωγική δραστηριότητα και η εγχώρια αγορά έχουν πληγεί κατ’ επανάληψη εξαιτίας των κινητοποιήσεων

 

Την ίδια στιγμή έχουμε αντιδράσεις από την Διεθνή  Ναυτική Ένωση που εκπροσωπεί τους χρήστες του λιμανιού του Πειραιά– εταιρείες Liners, με αφορμή τις νέες απεργιακές κινητοποιήσεις καθώς απέστειλε επιστολή στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γ. Πλακιωτάκη με κοινοποίηση στον Πρωθυπουργό.

«Αναφερόμαστε στις αιφνιδίως εξαγγελθείσες απεργιακές κινητοποιήσεις της ΕΝ.Ε.Δ.Ε.Π. (ως ενός εκ των δύο Σωματείων Εργαζομένων στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιώς) επ΄ αφορμή του χθεσινού επί πλοίου τραυματισμού ενός Λιμενεργάτη, ενώ τα ακριβή αίτια του εν λόγω ατυχήματος διερευνώνται από τα αρμόδια όργανα όπως αρμόζει σε μια ευνομούμενη πολιτεία και της μέσω του ατυχούς αυτού συμβάντος επιδιωκόμενης προώθησης οικονομικών αξιώσεων, πέραν της απολύτως σεβαστής εργασιακής ασφάλειας.

Σε συνέχεια της χθεσινής -προς πάσα κατεύθυνση- έκκλησης της Διεθνούς Ναυτικής Ενώσεως εν Ελλάδι να πρυτανεύσει η λογική, η ψυχραιμία και εν τέλει η ευνομία στον Εμπορικό Λιμένα του Πειραιώς, διαμαρτυρόμαστε εντόνως για τη δυσμενέστατη νέα αυτή εξέλιξη – απόρροια ανεύθυνου μικροκομματικού τακτικισμού και συντεχνιακού ακτιβισμού και επιθυμούμε να θέσουμε εις προσοχή σας τα ακόλουθα:

Θεωρούμε επιεικώς απαράδεκτο το γεγονός πως ο πρώτος τη τάξει εμπορικός λιμένας της Χώρας μας καθίσταται το πρόσφορο πεδίο αέναων και ανερμάτιστων κομματικών και συντεχνιακών αντεγκλήσεων, με καταστροφικές -βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες- επιπτώσεις στο διεθνές κύρος και την αξιοπιστία του Λιμένος Πειραιώς, θέτοντας εν κινδύνω την θέση του ως ενός εκ των κορυφαίων της Ευρώπης.

Πέραν πάσης αμφιβολίας, η Ελληνική Οικονομία, η εφοδιαστική αλυσίδα, η εθνική εξαγωγική δραστηριότητα και η εγχώρια αγορά έχουν πληγεί κατ’ επανάληψη και ποικιλοτρόπως από τον προηγούμενο Νοέμβριο, εξαιτίας των αλλεπάλληλων απεργιακών κινητοποιήσεων και των αυθαίρετων αποκλεισμών του Λιμένος Πειραιώς, προκαλώντας δυσθεώρητες οικονομικές συνέπειες.

Τούτων λεχθέντων, θεωρούμε ως ελάχιστη υποχρέωση, αλλά και ως αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής -βάσει των όσων ο Νόμος ορίζει- την διασφάλιση της απρόσκοπτης επιχειρησιακής λειτουργίας του Εμπορικού Λιμένος Πειραιώς και σας ζητούμε την άμεση ανάληψη των απαραίτητων πρωτοβουλιών, προ του σημείου μη επιστροφής, καθώς -σύμφωνα με δημοσίευμα της 28ης Απριλίου 2022- επικρέμαται η απειλή πως «το λιμάνι δεν πρόκειται να ξαναλειτουργήσει», εάν δεν ικανοποιηθούν τα όποια αιτήματα της ΕΝ.Ε.Δ.Ε.Π.».

 

Άμεση συνάντηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την διεξαγωγή κοινωνικού διαλόγου

 

Αντιδράσεις  υπήρξαν  και από το πρόεδρο  του Βιομηχανικού και Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη  Κορκίδη καθώς και εκείνος απέστειλε επιστολή στο υ
«Άλλη μία φορά το εξαγωγικό και εισαγωγικό εμπόριο της χώρας αιφνιδιάζεται από μια ακόμη απεργιακή κινητοποίηση στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ ΑΕ σε μια ιδιάζουσα χρονική συγκυρία, όπου τα κόστη διαμετακόμισης, οι καθυστερήσεις στην εφοδιαστική, οι ελλείψεις δυσεύρετων πρώτων υλών, το lockdown στη Σαγκάη και το ενεργειακό κόστος απειλούν να απαλείψουν και την τελευταία ικμάδα των ελληνικών επιχειρήσεων.

Είναι επιεικώς απαράδεκτο το γεγονός πως ο πρώτος τη τάξει εμπορικός λιμένας της Χώρας αποτελεί για μία ακόμη φορά πεδίο αντεγκλήσεων, με καταστροφικές βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, τόσο για το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, όσο και τον μεταποιητικό κλάδο της χώρας, που μάχεται να «επιβιώσει» σε ένα αντίξοο διεθνώς οικονομικό περιβάλλον.

Όπως επίσης επιεικώς απαράδεκτο είναι κάθε εργατικό ατύχημα, ανεξάρτητα εάν τα αίτια του συμβάντος είναι υπό διερεύνηση. Το Επιμελητήριό μας, εύχεται ταχεία ανάρρωση στον άτυχο λιμενεργάτη, που ευτυχώς νοσηλεύεται εκτός κινδύνου, και ελπίζει να μην υπάρξει κανένα άλλο ατύχημα, που θέτει σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή και διαταράσσει την εργασιακή ασφάλεια. Αναγνωρίζουμε το σεβαστό δικαίωμα των εργαζόμενων να διεκδικήσουν καλύτερους όρους εργασίας και αμοιβών, όπως επίσης αναγνωρίζουμε και τονίζουμε ιδιαιτέρως, το αναφαίρετο δικαίωμα του επαγγελματικού κόσμου να συνεχίσει την δραστηριότητα του, χωρίς επιπρόσθετους περισπασμούς, εξ αιτίας των οποίων απειλείται όχι μόνο το επιχειρείν, αλλά και το κοινωνικό σύνολο, το οποίο ακουσίως γίνεται αποδέκτης των επιπτώσεων από τη νέα διακοπή των δραστηριοτήτων στο μεγάλο λιμάνι της χώρας.

Το Ε.Β.Ε.Π. ζητά άμεση συνάντηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την διεξαγωγή ενός καλόπιστου κοινωνικού διαλόγου μεταξύ φορέων επιχειρήσεων, εργοδοτών και εργαζομένων, αλλά με βασική προϋπόθεση να είναι «ανοικτό το λιμάνι» και κατά την διεξαγωγή του διαλόγου να βρίσκονται σε λειτουργία οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ ΑΕ.

Ανάλογη πρωτοβουλία στο πρόσφατο παρελθόν σε αντίστοιχη δυσάρεστη κατάσταση είχε θετική κατάληξη, μετά την παρέμβαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την απρόσκοπτη λειτουργία του εμπορικού λιμένος σε μια ευνομούμενη πολιτεία, που όμως προϋποθέτει και μια αλληλέγγυα κοινωνία».