«Πηλού Αντηχήσεις: Μέσα Από Κρυμμένες Αφηγήσεις» στο Προϊστορικό Μουσείο Θήρας – 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής στην Ελλάδα

Την ιστορία της γης της Προϊστορικής Θήρας  μέσα από  ποικίλα εκθέματα, κυρίως πήλινα αγγεία και τοιχογραφίες  αφηγείται παράλληλα με τις δημιουργίες νέων καλλιτεχνών με  «Πηλού Αντηχήσεις: Μέσα Από Κρυμμένες Αφηγήσεις» το Προϊστορικό Μουσείο Θήρας φιλοξενώντας την 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής στην Ελλάδα από την περασμένη Παρασκευή.

Δίπλα στα κεραμικά αντικείμενα που ανασύρθηκαν από τις ανασκαφές της Θηραϊκής γης του Ακρωτηρίου Θήρας,  τα  έργα 20 νέων καλλιτεχνών θα επικοινωνούν μέχρι τον Οκτώβριο, από το Προϊστορικό Μουσείο, την Σύγχρονη Κεραμική Τέχνη,  την ματιά των νέων δημιουργών στα αρχαία αντικείμενα.

Η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής 2024 έχει ως αφετηρία την Σαντορίνη με σημείο αναφοράς τον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου όπου παρουσιάζεται η ζωή και ο πολιτισμός της Θήρας κατά την προϊστορική περίοδο. Το ίδιο σημείο αναφοράς τον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου είχαν και οι 20 νέοι καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο,  επιλέχθηκαν να αφηγηθούν τις δικές τους ιστορίες μέσα από του “Πηλού τις Αντηχήσεις: Mέσα από Κρυμμένες Αφηγήσεις”. Πρόκειται για μια καινοτόμο έκθεση που αποφάσισε η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων να φιλοξενήσει στους χώρους του Προϊστορικού Μουσείου Θήρας,  δίπλα στα ευρήματα της ανασκαφής.

Οι ” Κρυμένες Αφηγήσεις”  που προσπαθούν οι καλλιτέχνες  να αντλήσουνε από τα αρχαία αντικείμενα και να τα μετατρέψουν σε μια σύγχρονη εικαστική δημιουργία για μας ήταν μια ενδιαφέρουσα πρόκληση να τα εντάξουμε στο Μουσείο με τον απόλυτο  σεβασμό στα αρχαία τα οποία εκτίθενται “,  δήλωσε στο santorinimagazine ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων Δημήτρης Αθανασούλης,” .. αυτό το πετύχαμε …λειτουργούνε σαν μια υπόμνηση για το πως ένας καλός αγωγός του περιεχομένου των αρχαιοτήτων, όπως είναι οι καλλιτέχνες, έρχονται να  αποδώσουν νέες προσεγγίσεις στα αρχαία αντικείμενα. Είναι ουσιαστικά μια νέα ματιά πάνω στα εκθέματα και ένας τρόπος να έρθει να δει κάποιος στο μουσείο τις αρχαιότητες σε μια δημιουργική συνάντηση με την σύγχρονη τέχνη”.

” Η λογική της Biennale of Contemporary Keramics, είναι να επισκέπτεται ένα μέρος και να προσπαθεί να δημιουργεί ένα καινούργιο αφήγημα, μια καινούργια πρόταση για τον κόσμο που επισκέπτεται αυτό το νησί,  η οποία να αναδεικνύει την σύγχρονη κεραμική και να αναδεικνύει πολιτιστικά το μέρος που επισκέπτεται”, δήλωσε στο santorinimagazine η Λουκία Θωμοπούλου καλλιτεχνική διευθύντρια της BCK. ” H Σαντορίνη ήταν μονόδρομος για μένα να είναι ο πρώτος προορισμός όχι μόνο γιατί έχω μεγάλο έρωτα με το Ακρωτήρι, αλλά γιατί είναι ένα νησί που είναι παρεξηγημένο, ένα νησί το οποίο έχει σπουδαία ιστορία και θα έπρεπε να βγει αυτή η ιστορία προς τα έξω. Είναι ένας διεθνής προορισμός ο οποίος θα μπορούσε να δώσει και μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα στην Ελληνική Κεραμική στο διεθνές κοινό και έχει επιπλέον προσβασιμότητα και δυνατότητες πολλές για να γίνει μια τέτοια δράση η οποία είναι πολλή απαιτητική. Ήμουν πραγματικά πολλή τυχερή που ο Δήμος Θήρας και οι επαγγελματίες της Σαντορίνης αγκάλιασαν τη δράση με αυτό τον τρόπο. Ελπίζω σε κάθε νησί που θα πάω να έχω την ίδια αντιμετώπιση”

 

Στην εκδήλωση βραβεύτηκαν από την διεθνή κριτική επιτροπή της Μπιενάλε τα έργα τριών καλλιτεχνών, από τους 20 συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο,  τα έργα των οποίων επιλέχθηκαν και εκτίθενται στο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας

Το 1ο βραβείο απενεμήθει στον Γιώργο Βαβάτση με το έργο του  Incision , μια στήλη 1 μέτρο κατασκευασμένη από πέντε τετράγωνα καθένα από τα οποία αντιπροσωπεύει μια σημαντική εποχή της ιστορίας του ανθρώπου στον πλανήτη: Εποχή του Λίθου, Εποχή του Χαλκού, Εποχή του Σιδήρου, Εποχή του Πλαστικού και Εποχή της Τεχνολογίας. Το έργο μιλάει για τα ίχνη που αφήνουμε πίσω μας, καθώς περνάμε στο χρόνο του σύμπαντος.

Incision- Γιώργος Βαβάτσης

Το 2ο βραβείο απενεμήθει  στην Em Irvin με το έργο weiht(limit of excavation) η καλλιτέχνης είχε ως πηγή έμπνευσης την ηλιόλουστη Σαντορίνη και το προϊστορικό Ακρωτήρι. Μια σειρά από δέκα πάνελ αποτυπώνει τις αποχρώσεις του χώρου της ανασκαφής αντανακλώντας τα χρώματα του τοπίου που φωτίζεται από τον ήλιο. Κάθε πάνελ δημιουργημένο από σπείρες πηλού που έχουν συμπιεστεί και ενωθεί μεταξύ τους, φέρει τα αποτυπώματα ων δακτύλων της καλλιτέχνιδας καταγράφοντας ίχνη ζωής που έχουν απολιθωθεί στην ηφαιστειακή τέφρα.

Weiht (limit of excavation)- Em Irvin

Το 3ο βραβείο  στην Ewelt Ule με το έργο Θηρίον όπου προσπαθεί να απεικονίσει ένα συγκεκριμένο είδος ζώου. Δεν εστιάζει την προσοχή της στη ρεαλιστική απεικόνιση αλλά στην αποτύπωση της ουσίας αυτών των ισχυρών θηραμάτων σε ένα τυπικό περιβάλλον επιδιώκοντας να αναδείξει την άγρυπνη φύση τους , την ανάγκη για αλληλοπροστασία και τη νοοτροπία του κοπαδιού. Συμβολίζοντας ταυτόχρονα το χρόνο που πέρασε υποδηλώνοντας τη διαδικασία της ανασκαφής.

Θηρίον – Ewelt Ule

“Είναι ντροπή για την Έλλάδα με ιστορία 10.000 χρόνων κεραμικής, να μην έχει σχολή κεραμικής” δήλωσε ο Ανδρέας Μάκαρης κατά την παραλαβή του βραβείου του από την συνεπιμελήτρια της έκθεσης Μάγια Ευσταθίου Έφορο του Μουσείου Προϊστορικής Θήρας.” Εγώ θα συνεχίσω να εργάζομαι και να διδάσκω όσους θέλουν να μάθουν την τέχνη της κεραμικής αλλά είμαι ένας δήλωσε στο santorinimagazine, να σημειώσουμε ότι ο Α. Μάκαρης είναι σπουδαίος κεραμίστας με αναγνωρισμένο έργο και ζει και εργάζεται τα τελευταία 40 χρόνια στην Σαντορίνη.Επεσήμανε επίσης ότι” τέτοιες εκθέσεις πρέπει να γίνονται γιατί και οι καλλιτέχνες βλέπουν τα λάθη τους και γίνονται καλύτεροι και επίσης προσθέτουν στην τέχνη της κεραμικής”.

Η διεθνής επιτροπή βράβευσε επίσης και την Ελένη Βερναδάκη, Ελληνίδα κεραμίστρια διεθνούς φήμης που άφησε το αποτύπωμα της μέσα από το έργο της ανεξίτηλο στο χρόνο.

Ελένη Βερναδάκη

Η τελετή τελείωσε  στον εξωτερικό χώρο του Μουσείου και ήρθε η στιγμή της μεγάλης αποκάλυψης, να δουν όλοι από κοντά πως συνομιλούν τα έργα των 20 καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο με τα ευρήματα της ανασκαφής και τις τοιχογραφίες του Ακρωτηρίου , στο Προϊστορικό Μουσείο Θήρας.

Θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε μια εικόνα για  τα έργα των καλλιτεχνών της  Σύγχρονης Κεραμικής της 1ης Μπιενάλε στην Ελλάδα στο Μουσείο και πως μέχρι τον Οκτώβριο θα συνομιλούν με την ιστορία δημιουργώντας το αφήγημα της σύγχρονης εποχής μέσα από τα 4 στοιχεία, τη γη, το νερό, τον αέρα και τη φωτιά. Σας  προτείνουμε να επισκεφθείτε την 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής στο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας στα Φηρά να δείτε από κοντά πως τα ευρήματα του Ακρωτηρίου συνομιλούν με την σύγχρονη κεραμική τέχνη.

Οι δράσεις της Σύγχρονης Μπιενάλε Κεραμικής (BCK) εκτός από την έκθεση το  Μουσείο Προϊστορικής Θήρας περιλαμβάνουν και παράλληλες δράσεις με εκθέσεις, σεμινάρια και work shops στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας “Δ. Νομικός”( SAF) έως και τον Οκτώβριο μέρος των οποίων πραγματοποιήθηκε στις 8 Ιουνίου.

Την  ίδια ημέρα 8 Ιουνίου έγιναν και τα εγκαίνια της έκθεσης των έργων σύγχρονης κεραμικής 5 ελληνίδων γυναικών, Her Hands Were Muddy When We Met, τα οποία θα εκτίθενται στο χώρο του Μουσείου μέχρι τις 5 Iουλίου. Οι καλλιτέχνιδες που τα έργα τους βρίσκονται στο SAF είναι η Μάρω Μελένιου, η Νάσια Παυλίδου, η Αγγελική Σταματάκου, η Μαρίνα Ταλιαδούρου, και η Λεόνη Γιαδντζόγλου. Θα σας παρουσιάσουμε τα εγκαίνια της έκθεσης στο Μουσείο Βιομηχανικής Τομάτας σε νέο ρεπορτάζ για να δείτε αναλυτικά την μαγική βραδιά των εγκαινίων,  που διαδέχθηκε τα εγκαίνια της έκθεσης  BCK  στο Προϊστορικό Μουσείο Θήρας.

Θα ακολουθήσουν και άλλες παράλληλες  εκθέσεις στο SAF  μέχρι τον Οκτώβριο.

Η BCK πραγματοποιήθηκε φέτος στη Σαντορίνη στο πλαίσιο 2024 | Japan – Greece | Year of Culture & Tourism. Είναι διοργάνωση της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Big Blue Dot,  με συνδιοργανωτές τον Δήμο Θήρας και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου υπό την αιγίδα της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, ΕΟΤ, Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, COSMOS | ESG & CSR consulting  και για την υλοποίηση της με απαραίτητες συνεργασίες της  Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων | Δημήτρης Αθανασούλης, Διευθυντής, Μουσείο Προϊστορικής Θήρας | Μάγια Ευσταθίου, Επιμελήτρια, Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης (SAF) | Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας, «Δ. ΝΟΜΙΚΟΣ», Χρίστος Ντούμας, Καθηγητής Αρχαιολογίας, Φραγκούλα Γεώρμα, Αρχαιολόγος

 

Φωτογραφίες: santorinimagazine.gr