Ν. Ζώρζος: “Επιτακτική ανάγκη η ανέλκυση του Sea Diamond”- Νέα δίκη /ΒΙΝΤΕΟ

Χαρά Καπότου

 

Σε νέα δίκη οδηγείται το αίτημα  του Δήμου Θήρας, για  ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond  και της αποζημίωσης λόγω ηθικής βλάβης, μετά από αναίρεση του Αρείου Πάγου, της απόφασης που το απέρριψε.

Nα υπενθυμίσουμε ότι το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond, βυθίστηκε στην καλντέρα της Σαντορίνης δίπλα από το λιμάνι του Αθηνιού, πριν από 17 χρόνια, στις 5 Απριλίου του 2007 .

Η αναίρεση  του Αρείου Πάγου, αφορά   απόφαση του 2021 του  Αστικού  Εφετείου Πειραιά ,  με την οποία είχε απορρίψει το αίτημα του Δήμου Θήρας, για ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωσης λόγω ηθικής βλάβης, κρίνοντας τον Δήμο αναρμόδιο, να ζητά ανέλκυση του ναυαγίου . Σύμφωνα με την απόφαση «…ναι μεν τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, όπως οι ΟΤΑ, μπορούν να επιδιώκουν την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους έναντι του Κράτους, δεν μπορούν όμως να επικαλεστούν προς τούτο την προσωπικότητά τους έναντι μόνης της περιβαλλοντικής επιδείνωσης από τη δράση ιδιωτών, αφού δε θίγονται από αυτήν, καθώς μπορούν να λειτουργήσουν και σε υποβαθμισμένο περιβάλλον…»

“Θεωρήσαμε ότι υπήρχε κακοδικία στην απόφαση και υποβάλλαμε αίτηση αναίρεσης, η οποία έγινε δεκτή από τον Άρειο Πάγο, επομένως θα ξαναδικαστεί στο αρμόδιο Πρωτοδικείο  ώστε να αποδοθεί δικαιοσύνη. Αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο” , δηλώνει στο santorinimagazine, ο Δήμαρχος Θήρας, Νίκος Ζώρζος.

“Από το  2012 , είχαμε υποβάλλει 2 αγωγές, για την ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης και ευδοκίμησαν.  Μετά με διάφορα δικονομικά τερτίπια, φτάσαμε εδώ που φτάσαμε και για αυτό έγινε η αίτηση αναίρεσης. Στόχος του Δήμου, είναι να αποδοθεί δικαιοσύνη“.

  • Το τελευταίο διάστημα είχατε επαφές με τα αρμόδια υπουργεία, θέσατε το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου;

Νίκος Ζώρζος: “Ναι έχει τεθεί και οι απαντήσεις που λαμβάνω δεν είναι αρνητικές, αλλά περιμένουμε να δούμε την εξέλιξη των πραγμάτων”

 

  • Η Πολιτεία δεν έθεσε το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου στην εκδίκαση της υπόθεσης  το 2023, παρά μόνο την αποζημίωση, και η απόφαση ήταν υπέρ του  Ελληνικού Δημοσίου (επιδικάστηκαν 6 εκατ. ευρώ, με τον νόμιμο τόκο)

 

Νίκος Ζώρζος: ” Είναι επιτακτική ανάγκη η ανέλκυση  και πρέπει να το δούμε πάρα πολύ σοβαρά, σπουδαιότερο από το θέμα της αποζημίωσης. Εγώ έχω θέσει το θέμα δεν πήρα αρνητική απάντηση,  τελούμε σε αναμονή “,  δήλωσε ο Ν.Ζώρζος, Δήμαρχος Θήρας στο santorinimagazine.

Οι δικαστικές μάχες που έχουν δοθεί για την ανέλκυση του ναυαγίου, από τον Δήμο Θήρας και τους κατοίκους της Σαντορίνης είναι πολλές, αλλά δεν καταθέτουν τα όπλα. Συμπλήρωσαν ήδη 17 χρόνια αγώνα και θα συνεχίσουν μέχρι να δικαιωθούν.

Η Συντονιστική Επιτροπή Πολιτών Θήρας,  για την ανέλκυση του Sea Diamond, ήταν σε αναμονή, για να συζητηθεί το θέμα στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος, της Βουλής. Με πλήρες ιστορικό των ενεργειών που έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Δικαστικές αποφάσεις , πραγματογνωμοσύνες, μελέτες, καύσιμα και ρυπαντικά υλικά, και ότι στοιχείο συνοδεύει την υπόθεση.  Οι κάτοικοι της Σαντορίνης ζητούσαν από την επιτροπή, να εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί,  ζητώντας την πολιτική τους βούληση, καθώς  αποφάσεις υπάρχουν πολλές για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond. Ακόμα και πρόστιμα για την μη εφαρμογή τους, η Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ,το  2022, επέβαλε πρόστιμο 5000€ καθώς δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς η στάση της Διοίκησης. Σύμφωνα με το σκεπτικό του Δικαστηρίου «η κεντρική Διοίκηση, αν και κατέληξε στην τεχνική λύση της ανελκύσεως ως βέλτιστης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, δεν προκύπτει ότι έχει ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες από το ν. 2881/2001 διαδικασίες, απευθύνοντας, και μάλιστα αζημίως για το Δημόσιο, έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση αυτού. Το Συμβούλιο διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας».

Η απόφαση του ΣτΕ το 2019 ανέφερε μεταξύ άλλων ότι, ” Το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον, λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον, λόγω της προϊούσας διάβρωσής του”. Στηριζόμενη στην πραγματογνωμοσύνη του 2017 σε σχέση με την ρύπανση, η οποία μεταξύ άλλων ανέφερε,  «η επιβάρυνση που έχει επιφέρει το ναυάγιο στην περιοχή είναι σαφής και ο μοναδικός τρόπος αποτροπής της, είναι η οριστική απομάκρυνση του. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας. Η χρονική έκταση στο μέλλον των επιβλαβών εκπομπών φτάνει τα 420 χρόνια…».

Sea Diamond: 17 χρόνια Ρύπανσης. Γιατί δεν εφαρμόζονται οι δικαστικές αποφάσεις για την ανέλκυση του ναυαγίου;