Θηραϊκή Πολιτεία: Περί Berth Allocation System

 

  •  «Ο κλάδος μας ηγείται της προσπάθειας να βοηθήσουμε τους προορισμούς να διαχειριστούν τις ροές τουριστών, π.χ. μέσω συστήματος προγραμματισμού ελλιμενισμών.» Πιερφραντσέσκο Βάγκο, Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας 30/03/2021.

 

  •  «Ο υπερ-τουρισμός μπορεί να έχει τελειώσει στον μετά την πανδημία κόσμο, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα έχουμε πολλά πλοία ταυτόχρονα στα ίδια λιμάνια. Τα νησιά πρέπει να έχουν σχέδιο σχετικά με τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να δεχτούν ταυτόχρονα. Και οι λιμενικοί φορείς πρέπει να έχουν τις υποδομές για να δέχονται μεγαλύτερα πλοία». Wybcke Meier, Διευθύνουσα Σύμβουλος της TUI Cruises.26/05/2021.

 

  • «Η μεγάλη συγκέντρωση πλοίων σε οποιαδήποτε συγκεκριμένη χρονική στιγμή μπορεί να αποτελέσει πρόκληση, ειδικά για τα ελληνικά λιμάνια λόγω προβλημάτων υποδομής. Πρέπει να αποφύγουμε τους υψηλούς όγκους επισκεπτών οπουδήποτε. Δεν είναι μόνο υπεύθυνη στάση, είναι επίσης σωστή επιλογή, τόσο από την άποψη της εμπειρίας των επισκεπτών όσο και για τις τοπικές κοινότητες» Chris Theofilides, Διευθύνων Σύμβουλος της Celestyal Cruises 26/05/2021.

 

Ίσως από πρώτη ματιά οι παραπάνω δηλώσεις να προκαλούν απορία , την στιγμή που προέρχονται από τους εκπροσώπους των εταιρειών κρουαζιέρας , σε μια στιγμή που ο κλάδος τους έχει υποστεί τεράστια ζημία.

 

Τι είναι αυτό που κάνει τους εκπροσώπους των εταιρειών κρουαζιέρας εν μέσω πανδημίας να ζητούν να υπάρξει σύστημα διαχείρισης των αφιξοαναχωρήσεων των κρουαζιεροπλοίων;

 

Η απάντηση είναι απλή, κανείς δεν θέλει να γυρίσει πίσω στο κακό παρελθόν με συγκέντρωση τεράστιων όγκων επισκεπτών και πλοίων στο ίδιο μέρος την ίδια στιγμή.
Μία σημαντικότατη ,όπως αποδεικνύεται, πρωτοβουλία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας το 2016 ήταν η ανάπτυξη και εφαρμογή ενός τέτοιου πρότυπου συστήματος διαχείρισης της κρουαζιέρας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Και λέμε σημαντικότατη γιατί 5 χρόνια μετά οι εκπρόσωποι των εταιρειών έρχονται όχι μόνο να αναγνωρίσουν την ανάγκη του αλλά και να ζητήσουν την εφαρμογή του.

Κανένας άλλωστε δεν θέλει να ξαναδεί τεράστιες ουρές επισκεπτών να ταλαιπωρούνται κάτω από τον ήλιο και την ζέστη παίρνοντας ως τελευταία εικόνα της Σαντορίνης αυτή.

Δεν ξεχνάμε φυσικά τις προσπάθειες απαξίωσης από τους γνωστούς παντογνώστες της συγκεκριμένης εφαρμογής ,ίσως από ιδιοτέλεια; ίσως από μικροσυμφέροντα; Εμείς θέλουμε να πιστεύουμε από καθαρή άγνοια.
Ίσως δεν θα χρειαζόταν να πούμε περισσότερα, και να μείνουμε στην λογική που προκύπτει από τις δηλώσεις των πραγματικών εκπροσώπων της κρουαζιέρας , γιατί υπάρχουν και φανταστικοί εκπρόσωποι , αυτό όμως που είναι γεγονός είναι ότι το Berth Allocation System είναι μια εφαρμογή που επιλέχθηκε να μελετηθεί προσφάτως , μεταξύ άλλων, και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως πρακτική βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.

Η Σαντορίνη πέραν της μοναδικής της ομορφιάς μπορεί και πρέπει να δίνει τεχνογνωσία και πρακτικές με παγκόσμια αναγνώριση.

Ελπίζουμε το Λιμενικό Ταμείο να χρησιμοποιήσει καταλλήλως το εργαλείο που παρέλαβε και να μην έχει περιέλθει και αυτό σε πλήρη απαξία. Σε κάθε περίπτωση καλωσορίζουμε τον Δήμαρχο στην λογική που έστω και 5 χρόνια μετά κατάλαβε την χρησιμότητα του Berth Allocation System που τόσο λοιδόρησε και πολέμησε στο παρελθόν.